وي ادامه داد: برگزاري نمايشگاههاي مختلف فرهنگي، علمي و جشنوارههاي گوناگون با توجه به تجارب و پتانسيلهايي که ايران در اين زمينه دارد؛ همچون جشنوارههاي فرهنگي دهه فجر در جذب گردشگر و معرفي ايران بسيار تاثير گذار است.
وي با اشاره به آمار گردشگران در سال 2005 گفت: در سال 2005 بيش از 806 ميليون نفر در دنيا به گردشگري پرداختهاند که در اين ميان 19 در صد سهم آسيا و اقيانوسيه،17 درصد سهم آمريکا و 5 درصد هم سهم آفريقا و خاورميانه از اين مقدار بوده است .
وي درآمد گردشگري در سال 2005 را 680 ميليارد دلار اعلام کرد و افزود: اروپا با 348 ميليارد دلار رتبه اول را دارد و سهم خاورميانه 6/27 ميليارد دلار است.
نوري کرماني ادامه داد: از لحاظ کسب در آمد آمريکا با 90 ميليارد دلار اول و فرانسه و اسپانيا در رتبههاي دوم و سوم قرار دارند و ايران در اين ميان نزديک به 1 دهم درصد را از اين لحاظ کسب کرده است.
وي با اشاره به اينکه ورود و خروج ارز در صنعت گردشگري ايران تراز نيست، اضافه کرد: ايران بيش از يک و نيم ميليارد دلار از طريق تورهاي ورودي ارز از کشور خارج ميکند و با ورود گردشگران کمتر از 350 ميليون دلار ارز به کشور وارد ميکند.
وي با اشاره به مولفههاي مکاني جغرافيا در گردشگري گفت: گردشگري روستايي، شهري، اکوتوريسم ، فضايي، عشايري و ... از جمله مولفههاي مکاني هستند که ميتوان در طراحي تورهاي تخصصي و متنوع در نظر گرفت .
وي همچنين طبيعتگردي، ديدار از آثار جنگ، گردشگري تجاري و بازرگاني ، علمي، سياسي ، مجازي، ورزشي، اجتماعي و فرهنگي، ماجراجويانه و تفريحي ، درماني، ژئوتويسم را از ديگر انواع ديگر گردشگري بر مبنا ماهيت و هدف نام برد.
نوري کرماني در پايان بر ضروريت شناسايي بيش از پيش انواع گردشگري تخصصي توسط سياستگذاران و برنامهريزان و دست اندرکاران، الزام شناخت شيوههاي نوين گردشگري تخصصي توسط نهادهاي آموزشي و صاحبنظران، ضرورت مشارکتNGO ها و آژانسهاي مسافرتي و تورگردانان، معرفي و شناخت ظرفيتهاي موجود در رابطه با انواع گردشگري تخصصي و همچنين حرکت به سمت تخصصي کردن خدمات جهانگردي را براي توسعه بيشتر اين صنعت دست يافتن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله توصيه کرد.
102/
انتهای پیام/